tisdag 23 februari 2010

Mobilkamera



Min digitalkamera lade ju av förra veckan, usch och fy. Ny kamera är väl på ingång här framöver men min kära son har gett mig sin gamla mobiltelefon med kamera i, så nu överlever jag ett tag med hjälp av den... att tänka tanken att plocka fram den gamla systemkameran och sätta i film som sen ska lämnas in och sen scannas in... eller vilken metod man nu använder.... Oj, oj. Tur att tiderna förändrats till det bättre! :)

Här är ett axplock av de senaste bilderna:


Jag har provat att baka med surdeg sista tiden men så kände jag för att baka med jäst! Och oj vad det jäste snabbt och lätt! :) Ville prova olika sätt att baka ut brödet på så därav den lite olika formen... glömde hur bra mitt recept är och skulle ha delat degen i fyra delar och gjort runda stora bröd... men förra gången jag bakade med jäst gjorde jag enligt receptet och det blev ju inte så bra...

Asch, ni vet, man glömmer när man inte bakar så ofta! Hur som haver, tillsatte passerad tomat, extra salt, mängder med oregano och vips så var mina vanliga lantbröd förvandlade till goda tomatbröd. Jag använde torkad oregano men VET att man kan ta en kruka färsk oregano, mixa med degvätskan och få mer smak men... Det får göras när det åter frodas kryddor på balkongen... inte just nu! :) Hade ingen stark ost hemma men använden den pulvriserade parmesanen som alltid finns i kylen som topping tillsammans med lite flingsalt... gott men hade varit bättre med färsk ost.



De färdiggräddade, något överjästa tomatbröden smakade mums! Finns kvar i frysen än... :)

Surdegsbröd... tog det säkra före det osäkra och lade brödet i formar denna gång då mina bröd velat sjunka ihop som platta pannkakor i samband med vändningen från jäskorg till plåt.... Men Gotlandslimpor bakas nog bäst utan formar. Men vilket gott bröd det blev - för varje dag mer och mer smak dessutom. Och så här höga blev de -utan jäst! :) Lite som trolleri! Lär mig sakta men säkert...


Martin har på sin blogg ett nytt recept; Prototyp No.1 som jag bakade idag. Råkades vända degskarven nedåt men vilket bröd... tyvärr bara ett enda men jättegott... nästa gång tillsätter jag dock kummin för smakens skull. Otroligt lättbakat med fint resultat, utan köksmaskin:


Härligt med väljäst bröd med stora hål i! :) Och gott, jag gillar den syrliga smaken verkligen. Tänk att det går att få så fina bröd av endast vatten, mjöl och salt!!!

Till sist, en så fin madonna jag såg på loppis idag. Om du klickar på bilden och kikar i hörnen ovanför madonnan tror jag de fina barnansiktena syns.


Helt ljuvlig, lite sliten men ack så charmig. Men jag tyckte 125:- var i mesta laget så lät bli... fick följa med hem på kort istället... :) Den skulle dock passa sååå bra i mitt sovrum... mm....

Må gott,
Marie

Inga kommentarer: