måndag 20 november 2017

Glutenfria hönökakor

Det senaste har inte det glutenfria jag bakat blivit speciellt bra men detta receptet fungerade faktiskt så heja! :)

Receptet finns här!

Jag är så less på länkar med bra grejer som försvinner så har lärt mig den hårda vägen att spara dom i datorn och här på bloggen. Ursprunget till detta recept finns från start här så det vandrar runt lite och säkert i olika versioner. Jag använde den mix som fanns hemma så gjorde enligt nedan.

25 jäst
3 dl värsås mjölk :)
0,5 dl ljus sirap
0.5 dl rapsolja
drygt 0,5 tsk salt
2 tsk pofiber
1 tsk fibrex
2 dl Semper havregryn
1 tsk bakpulver
5 dl Lailas blå mix
1,5 dl Semper Finmix

Till utbakning 1-2 dl finmix och pensling blev det här milda culinesse

Värm mjölken och vattnet till ca 37 grader och häll i havregryn, pofiber och fibrex samt olja.
Smula jästen i degbunken, tillsätt salt och sirap.
Häll på lite degvätska och rör ut jästen och sen resten av vätskan.
Låt svälla i ca 10 minuter.
Rör ner mix och bakpulver och låt maskinen jobba i 5-10 minuter. 
Jäs i 40 minuter.
Häll upp degen och dela i valfritt antal delar och platta till och lägg på plåt samt nagga.
Jäs i ca 30 minuter. Pensla med olja eller smör.
Grädda i 250 grader i 8 minuter, bröden får naturligt väldigt fin färg! 
Låt svalna på bakgaller.

Nu är jag nyfiken på hur det blir om jag tillsätter socker och saffran och gör lussebullar av det så får prova till lucia :) Det var en väldigt bra deg att jobba med, kladdig som vanligt men hanterbar med mjöl på händerna och degskrapan till stöd.

Inga kommentarer: