onsdag 2 oktober 2013

Mitt framtida syrum under planering

Drömmar ger kraft och styrka för mig... dagdrömmar! Just nu består dagdrömmarna om att planera mitt syrum så som det ska se ut i framtiden. Starten till detta kom genom denna bild i en tråd på facebook:


Jag letade upp bloggen BeingBrook därifrån bilden kom och fick än mer inspiration. Det är dags att börja på en planeringstavla med färgprover, möbler etc... ska bli såååå skoj! Min tanke är att största rummet i hemmet ska bli sy/pysselrum och hos mig är det vardagsrummet. Det är svårt att välja färg till väggarna eftersom rummet vetter mot norr men har en fransk balkong med helglasdörr mot väster, vissa årstider når alltså inte solen in där alls.


Just nu lutar det åt grått på väggen och någon glad pastellfärg på ett par möbler, några textilier osv. Röd fondvägg har jag varit mycket nöjd med tidigare och det är en aktiv färg... gult funkar inte i norrliggande rum... turkos/petrol lär jag ledsna på med tiden så ljusare grå känns som ett bra alternativ. Möjligen med en fondvägg i någon klatschig färg...eller varför inte någon snygg Marimekko-tygmetervara upphängd?

Tillklippningsbordet ska vara något liknande det på första bilden tror jag eller kanske ett sådant här för jag gillar att kunna ändra och förändra enkelt:


Bordet säljs bland annat av SMD i England.

Snyggaste symaskinen just nu, designmässigt sett är denna Husqvarna Eden Rose.


PanduroHobby har ett jätteläckert set med skärmatta och linjal, mycket snyggare än det traditionella gröna men denna vecka har jag lärt mig att golvmatta som man tejpar fast på bordet också går bra att ha som skärmatta. Samt att olika skärmattor även finns att köpa på metervara ;)



Jag besökte ett antikvariat för någon vecka sen och i böckerna jag köpte låg dessa gardinmönster, lite skoj faktiskt med extra bonus.


Kombinationen av böckernas titlar var härlig: "Klä dig smal" och "Rymliga kläder" och så en liten bok om att "Virka rutor och rundlar", jättefina böcker alla tre.


Så det var drömmarna för denna gång så dags att återvända till det mer praktiska livet. :)

Inga kommentarer: