måndag 11 juni 2012

Quilting och mått

Fortsätter min inspirationsrunda på internet genom att läsa, lyssna, se och lära och oj så glad jag blir av alla smarta idéer och olika material och hjälpmedel som finns idag.

Hittade Singers filmer på Youtube, sen blev det lite om quilting och så dök Missouri Star Quilt Co upp i min värld! Den berikades genast. Har inte greppat hur stort det är ännu men jag har i alla fall börjat! :) Och deras instruktionsfilmer är fantastiska och inspirerande.

Inches eller centimeter, det är det som är frågan... :) Men - måtten spelar mindre roll, bara man är konsekvent så jag håller mig nog till mina gamla vanliga centimeter jag. Köpte min skärmatta med linjal och kniv för snart tre år sen och har dragit mig för att sätta igång men har allt sedan dess samlat tyger jag kommit över billigt på olika håll. Stuvbitar är favoriterna! Second hand har ibland riktigt bra fynd, köpte senast ett djuprött fodertyg av god kvalitet. 3 meter för 30 kr. Yeah! Så ska det vara!


Men tillbaka till måtten - så här ser en packe med en fat quarter ut!  Pris: $2. Har förstått att tygpriserna är mycket billigare i USA jämfört med Sverige så ja... vad säger man...? =) Lyckos dem!

Igår kom jag äntligen igång med ett par små sömnadsprojekt och är så glad för det. Använder gamla tyger som legat länge för att vänja in mig vid att sy igen. Sjukskrivning och förvirring gör att jag får börja långsamt och smyga mig framåt lite i taget. Där är internet och biblioteket otroligt bra! Har en stor packe böcker hemma som jag växlar surfandet på internet med och hittade denna grundbok i sömnad sist jag var på biblioteket:


En bra uppslagsbok då man sitter vid symaskinen och funderar över hur gjorde man nu en infälld ficka igen då... och så vidare! Faktiskt riktigt bra.


Roligast hittills är ändå Tildas Hus. Tone Finnangers figur Tilda finns över hela världen och inspirerar verkligen. Facebook har en grupp för Tilda-vänner och jag har inte sytt mig någon charmig ängel ännu men det kommer framöver. Jag väntar ivrigt på att Tildas trädgård ska komma hem till bibblan!

Igår blev det i alla fall ett fodral till värmeflaskan från mönster á la Tilda:


Tehuvan är eget påhitt. Ritade av sulan på strykjärnet och klippte ut i tyg för att prova om det skulle fungera. Roligt med prototyper för att se om de fungerar. Och det gör de!

Så nu gläds jag åt att ha hittat inspirationen igen!

Kommande projekt är:

  • större te-huva som är fodrad
  • lapptäcke till Emelie i rosa ton med Hello-Kitty-tema
  • ullfilts-pyamas till värmeflaskan
  • brödkorgar till mig själv och som presenter
  • stick-etui
  • sy-korg
  • I-tjänsten-väska till väninna
Ja, det är i alla fall en början! Har många andra idéer, man kan inte undgå att få fler när man ser på alla flitiga människors skapelser runtom i världen!


Inga kommentarer: