torsdag 6 juni 2013

Sommarpyssel

Sol, värme, pelargoner och skön balkong.... det ÄR sommar! Idag dessutom Nationaldag... jag föredrog dock Flaggans dag och röd dag på annandag Pingst men det lär ju aldrig komma åter... Vad firar vi?

Först några pelargoner

Barbra Hines första blomma! Så ljuvlig! Fått stickling av mor.

Barbra Hines igen.

Brookside Flamenco blommar sin litenhet till trots!

French Vanilla äntligen på gång....!
Mångul ska den bli... lite grand som Mårbacka men lite ledsnare växtsätt.

Karen, ljust lila och ack så fin.

En av hängpelargonerna.

Gårdagens projekt

Garnglädje verkligen!
Nystade upp fem härvor 2-trådig 100 % ull. Underbara färger.
Kommande projekt, tänkt att bli en pläd med mormorsrutor med antracitgrå som bas. Måste virka några provlappar innan jag åker tillbaka till Kampes i Ullervad och inhandlar resten av materialet.


Tidigare projekt

Sedan flera år har jag lite då och då virkat denna vackra stjärna som jag hittade mönstret till i en av mina böcker, den heter Sörmland vilket passar bra för mig som är född där.

Började sticka en axelvärmare men insåg att garnet ej skulle räcka till.
men det var lite rolig modell så tog ett kort på den innan jag repade upp...


Dagens projekt: Mugrugg Tut! 
På svenska: Hur jag gjorde min muggmatta!
Förr hette det glasunderlägg på svenska......

Inhandlade en vävram av mindre modell på Gengåvan för en tid sedan och blev inspirerad häromdagen att sätta igång och göra en Mugrugg. Aldrig hört om tidigare utan en väninna som pratat om och fyrkantig vävram till rund väv borde ju fungera...

Lite märklig engelsk instruktion, så provade själv och det blev så här:

Man ska ojämnt antal trådar för att slippa de två lösa trådarna undertill - stod det i instruktionen. Ja, jag insåg snart varför men lät det vara för fyllde hela ramen. Så alltså så här man inte ska göra! :) Jag hittar dessutom inte mitt varpgarn så av nöden tog jag en annan rulle garn, inte kul visade det sig för det luddar massor... Duger till detta projekt i alla fall.


Första varven runt runt var rätt krångliga men tänkte att jag fortsätter lite till...

De där två onödiga trådarna var lätta att gömma genom att slå samman två trådar i ena hörnet så var det problemet löst. Litet arbete som inte tar så lång tid så då spelar det ju ingen roll.

Det blev lite tråkigt med samma garn hela tiden så varierade mig lite.

Nåja, ska ju inte tävla med resultatet precis.... :D

Och här har jag tagit ur väven ur ramen för tänkte att denna storlek räcker nog till.

Fick lov att fundera på ungdomens knyta mattfrans men det gick bra bara jag började!
Lite friserad.



Och tänka sig - den passade perfekt ju! Bra första försök! Hoppas jag kan inspirera någon att prova med sin vävram hemma! Nu ska jag googla och se hur riktiga mugruggs ser ut - jag har nämligen ingen aning....

Trevlig Nationaldag!


Inga kommentarer: