fredag 25 augusti 2017

Bojans skivgurkor

I Året Runt nr 32 1989 fanns ett recept på inlagd gurka som jag alltid gjort sen dess de år jag velat lägga in gurka. Det är helt fantastiskt gott. Tidningen har varit på rymmen långa perioder men då har mamma haft receptet uppskrivet och nu tänkte jag föreviga det här på bloggen så kan jag leta upp det vid behov :)



Bojans Skivgurkor

3 kg smågurkor
1 dl grovt salt
dillkronor
2 msk gula senapsfrön
3 msk pepparrot i bitar

LAG:

1 kg socker
1 dl grovt salt
2 dl ättikssprit
2 dl vinättika
1 liter vatten
1 stort eller 2 små lagerblad

Borsta gurkorna riktigt väl och skär dem i ganska kraftiga skivor. Varva gurkskivor med grovt salt och låt dem ligga över natten. Ta upp och låt dem rinna av.

Varva gurkskivorna med dillkronor, senapsfrö och pepparrot i en burk eller kruka.

Koka upp ingredienserna till lagen och häll den VARM på gurkorna. Låt det kallna och bind över och ställ gurkorna på kall plats.

Gurkorna får fin smak genast och kan med fördel avnjutas ljumma. Efter 1-2 veckor har de fått sin fulla smak.

Tillägg till receptet:
Vinättika säljs inte längre men för länge sen letade jag upp någonstans på internet att Winborgs hade slutat med det. Det visade sig vara samma sak som en del ättika och en del rödvinsvinäger och det har fungerat utmärkt bra att blanda så både till dessa gurkor och till en rosensallad jag brukar göra till jul.

Bild får komma senare ;)

Inga kommentarer: