tisdag 26 januari 2021

Glutenfria tekakor

 Nu är jag less på glutenfria limpor, jag klarar tydligen inte av upprepa det perfekta brödet så idag insåg jag att tekakor får bli försöken hädanefter. 


Idag utgick jag från höstens perfekta limpa men gjorde några ändringar utifrån Glutenfria godsakers sirapslimpa. Tyvärr tog jag ingen bild. Men tycker jag det är gott och ätbart med glutenfritt så är det okej. Jag har svårt för mycket av det glutenfria brödet. Kakor är lättare att baka tydligen. För mig. Jag har väl "knäckt koden" när det gäller kakor/småbröd uppenbarligen.

Ca 15 tekakor. Ugn 250 grader sätts på i god tid. Sänk ev till 225 grader efter att plåtarna satts in.

2 dl glutenfria havregryn läggs i blöt i 2 dl vatten på kvällen. Nästa morgon värmer jag upp "gröten" i micron så den blir ljummen. Det går säkert att koka upp vatten och blanda med gryn samma dag om man inte förbereder kvällen före. Bara tänka på att resten av degvätskan då ska vara kall, jästen dör om det blir för varmt.

25 g jäst
1 ägg
2 tsk brödkrydda, valfri
2 dl pofiber (japp, deciliter)
1 msk malt psylliumfrö (minns inte om jag tillsatte det eller ej?)
0,5 dl rapsolja
0,5 dl sirap
1 tsk salt
3 dl ljummet vatten

Vispa runt och låt geggan svälla ca 10 minuter.
Semper finmix, 1 3/4 dl (det som fanns kvar i paketet)
3 1/4 dl semper bovete & teffmjöl

Degen fick gå i maskinen med degkroken i några minuter och sen jäsa i 40 minuter.
Ta upp degen på mjölad bänk och kavla ut till platt kaka, ta ut tekakor med mått och lägg på plåtar att jäsa 30 minuter. Grädda i 250 grader varm ugn i ca 8-9 minuter. 
Idag fick de svalna utan bakduk en stund och sen packades de i en ny tygkasse för transport till sonen. =) 
Klart godkänd tekaka av mig - som verkligen inte gillar bovete.... där ser man =) 

Inga kommentarer: