torsdag 20 augusti 2009

Målarfärg, sovrum och sommarlovs-slut!

Oj, sommarlovet tog slut snabbt helt plötsligt! Färgen börjar torka på mina projekt och jag tycker det ska bli lite skönt med lite höst nu! ;-) Men har svårt att fatta vart sommaren blev av.... :-)

Pigtitten... skulle den målas eller ej? Skulle jag "förstöra" den med färg eller göra mig av med den... tvivlen gick snabbt över! Jag avskyr brunt nämligen... kan vara snyggt hos andra men inte hos mig så efter ha stått ett år i källaren påbörjade jag förnyelsen...

... som inte gick så bra i början som synes.... jätteskoj att de olika delarna var behandlade med olika lacker... himmel så mycket jobb det blev... Men om det inte hade varit så hade jag inte tagit isär pigtitten och inte fått den så pass bra som den sen blev...

Färdig på plats i sovrummet! Dockan är en present från mamma som kom med den i juni, den kommer från Sia. Lampan är en saltkristall från Himalaya, inköpt på Robygge för några år sen.


Den underbara Feng-Shui planschen för "Lätthet" är en favorit!


Broderad tavla som var en present från mamma för flera år sen!



Min tavellist och ännu ej monterade vägglampa fick också komma med på bild! ;-)



Nästa projekt blev sykorgen som såg ut så här från början... Färdigbilden ej tagen ännu... kom inte riktigt överens med målarfärgen så låter mina projekt härda flera dygn extra för säkerhets skull... känns mer betryggande så... Tre lager färg skapade en viss kladdighet så nej tack till mer färg från Flugger, håller mig hädanefter till Alcro som är superduper enligt min erfarenhet... skulle väl valt det igen... men man lär sig efterhand... ;-)


Glömde tyvärr ta en bild på byrån i hallen FÖRE men så här ser den ut nu efteråt! Ska lösa sladdtrasslet bara så är jag helnöjd sen! Byrån köptes på loppis för ett år sen för ca 60:- och är i teak vilket väl syns ;-) Den har nog ingått i något större möblemang tidigare men vad gör det, här hos oss är den perfekt i hallen. Få moderna möbler har höga ben vilket var ett måste på denna smala vägg full av kontakter så rätt blev det nu när den äntligen blev målad!


Lampan ovanför byrån är så vacker när den är tänd men var tänkt att bytas ut pga att hallen är mörk och behöver lysas upp... Gav den dock en chans att bli ljusare först... ett loppisfynd a' la 25:- för många år sen så klart värt ett försök...

Och så här fin blev den! :-)


Och så här fina är de tillsammans... Och lampan lyser numera upp vår hall med dubbel effekt mot tidigare så väl värt lite målarfärg! :-)

Må gott, ha en bra dag och må alla skolbarn få en god start på nya terminen!



4 kommentarer:

pysseltanten sa...

Oooj va du varit flitig med målarpenseln...=))
Pigtittaren blev ju jäättefin...=))
O LAMPAN!...
Den påminner lite om de de har i plast på IKEA...=))
Blev superfin vit...
Sånt syskrin har jag oxå...fast utan ben...
Har inte vågat ge mej på de än...där e SÅ MYYYCKE att måla...=((((
Ha en fin kväll...
Kraamizar Git

Livsresande sa...

Hej Git! Tack för dina besök hos mig här inne på bloggen... Jo, håller med dig om lampan, min är dock mindre och mycket finare - speciellt nu när den blev vit vilket var en chansning!
Är lite orolig över syskrinet så förstår du dragit dig för det... kommer verkligen färgen hålla för att dra lådorna fram och tillbaka??? Låter färgen torka någon dag till tror jag! *fniss* Väntar med att måla handtaget färdigt för det är nästan helt omöjligt att måla när det ligger ner på bordet.... ;-)
Ha det gott du också! Ska kolla in hur du har det idag strax!
Kramiz tillbax!
Marie

Maud sa...

Roligt att hitta din blogg... jag hittade dej när du skrev i min dotters blogg Josefins Klorofyllbod...du hade hittat Sorken katten med det gotländska namnet...
Ja så hittade jag dej...och ser att du brottades med samma sak som jag gör just nu... har också en pigtittare som jag undrar om jag skall måla... din blev ju jättefin målad...
Visst är det svårt ibland...att veta..vilket blir bäst... och även en känsla av respekt för hantverket...men ibland vill man ju ändå förändra... jag får se hur jsg beslutar...
Ha det gott!
Länkar till din blogg...
Kram Maud

Livsresande sa...

Lycka till med din pigtitt Maud! Tack för ditt besök och din länkning - jätteskoj! Visst är det svårt det där med att bevara hantverket kontra få det passa in i den miljön det ska bo i nu... Jag hade nog gjort mig av med min piggtitt om jag inte målat den så nu har jag istället ett föremål som jag gillar och som passar in där det står! ;-)
Må gott du med!
Marie