lördag 7 september 2013

Bok-galen

Sverige har fantastiskt lite böcker om sömnad och andra handarbetstekniker tyvärr, det är synd. Resten av världen har fattat att det här är en bransch som växer lavinartat, speciellt bland yngre läsare. Varför vet jag inte men det är intressant att se trenden i alla fall. Här kommer några böcker jag suktar efter just nu... och ett par jag redan äger ;)

(bild lånad från Bokus.com)
Linda Gibson har verkligen lyckats skapa en grundbok om klädsömnad, suverän att ha hemma. Utgått på förlaget men....


Sandra Bardwell har också gjort ett bra jobb med sin bok! :) Den känns lite modernare och innehåller också grunderna för klädsömnad.


Jenny Hellström Ruas ger sådan enorm inspiration till att verkligen genast ta fram mönsterpapper, tyg och bara sätta igång! Avskalat och enkelt att förändra, hade hört mycket om denna bok och blev inte besviken... möjligen lite på att modellerna var så väldigt gammaldags men det är väl modet som kommer åter gissar jag.... ;)


Vill ge mig in i att konstruera mina egna mönster och Inger Öberg har gett ut flera böcker i ämnet, det finns även en bok för herrkläder har jag för mig men hittar den inte idag. Så här är den om barnkläder och den uppdaterade Mönster och konstruktioner för damkläder.



Om man känner för att sy en kjol för varje tillfälle till vardags som fest är Skirt-a-day-sewing nog den rätta boken! :) Vore roligt att bläddra i den... ser ju kul ut onekligen!


Vad vore livet utan väskor....? Cath Kidston är stor i ämnet väsk-konstruktioner på internet så varför inte en bok med tillhörande materialsats till väskan på omslaget? ;)



Jag har haft min overlockmaskin i ett drygt år nu och lär mig fortfarande. Det är ofantligt skoj men saknar en bra handbok i ämnet... tror jag hittat den... men återigen - det saknas en på svenska tyvärr. Serger Sewing Basics av Carol Zentgraf.



Vouge har kommit ut med en nyutgåva av sin Step-by-ste Guide to Sewing Techniques, bara ett måste-testa-och-se-om-det-blir-bra-köp för min del! :)

Har börjat höst-pyssla med tyger och böcker och ska återuppta sömnaden så snart det blir lite bättre ordning här hemma.

Mina senaste bok-inköp/-presenter inser jag att jag redan visat upp så kika lite i de senare blogg-inläggen om du vill veta mer. Två böcker om virkning och en om stickning är det. Och den stora boken om hur man syr kläder som jag fyndade på loppis förra veckan har jag inte hunnit fotografer ännu men sicken bok... lite omodern men vad gör väl det...

Samtliga bilder utom en är lånade från Adlibris.com - tack för det!



Inga kommentarer: