måndag 19 augusti 2013

Med bilar och stjärnor

Vilket tyg man syr i gör ganska stor skillnad när man syr... har sytt i bara vitt, vitt och återigen vitt senaste gångerna jag sytt och det är fint. Tog ju reda på ett fynd på second hand och fick många plagg på för 20 kr och lite tråd. Kofta, t-shirt, kjol, klänning och långbyxor blev det. Men har lite tyg kvar ;)


Nu sydde jag dock i lite mera färg och det var skoj. Tygerna är ekologiska och håller hög kvalitet dessutom vilket gör det ännu roligare. Behöver byta ut min gamla Singer dock, stackaren. Den samarbetade dock väl ända fram till sista tröjans tvillingsöm denna gång så ska väl inte klaga. :)

Bilar och bussar i turkost gjorde succé i somras och lillan drog själv ut det orange tyget med bilar på  med ett utrop "Mera bilar" i tygaffären så pappa Micke fick handla lite av det med. Två tröjor och en byxa blev det så här långt.


Stjärnorna var nog det pappa Micke gillade bäst själv. För att tyget skulle räcka till ett par byxor också förutom tröjan så fick ärmarna bli vita men det vann tröjan bara på tycker jag.


På grund av en begravning som medfört ändrade planer kan inte lillans farmor ta med kläderna jag sytt som planerat och posten är då sannerligen inte billig att nyttja så vi får klura på hur vi ska få hela högen upp till stora staden på billigast sätt.


Och ett besök i tygaffären i lördags resulterade i dessa tyger. Det lila är mitt och bara mitt! :) En stuvbit som räcker till ett linne åt mig. Och den röda elefantparaden kan nog bli något litet plagg till lillan så kan jag få mig ett par vantar själv, ser fram emot det för blir så glad av det tyget. Skulle ha köpt det blå men det hade tagit slut. 


Turkost tyg med röda brandbilar, helt oemotståndligt att sy en klänning i tycker jag så har klippt till det redan, fick dock bli rött ok och röda ärmar för att bryta av lite. Måste byta det röda tyget idag för det var ett vävfel mitt i biten jag skulle klippa till långbyxor av, verkligen trist. Dalahästarna på rosa botten blir nog ett par tröjor tror jag, matchar gröna långbyxor lillan fått uppsydda tidigare.



Inga kommentarer: