fredag 2 augusti 2013

Mormorsrutor

Mormorsrutor i långa banor år efter år! Det känns som rutan kommit för att stanna... vi får se! Men visst är det en speciell känsla med sommar, solsken, mårbackapelargoner och virkade mormorsrutor.... Idag finns även tyger med tryck med mormorsrutor på.

Men först till fyndhögen jag glömt att visa, hittade två årgångar med Allt om Handarbete nyligen på Gengåvan! Späckade med mönster till kläder åt både mig och brorsdottern och eventuellt någon mer jag kommer kunna sy åt framöver. Högst upp ligger nya boken om virkning. Även om jag virkat en del periodvis i livet så är det otroligt mycket jag inte kan men nu kan jag slå upp det jag vill i denna eminenta bok, fantastisk att bläddra i om inte annat. Älskar verkligen handarbetsböcker, kan inte få för många av dem heller.... :D


Efter ett besök hos en bloggerska med så fin mormorspläd insåg jag att jag glömt visa hur mina rutor gestaltar sig så här långt. Just nu har jag lite sommaruppehåll med den virkningen för det är roligare med ull framåt hösten igen men men... lite då och då kommer den fram ska erkännas. Även om jag annars just nu mest experimenterar med bomullsgarn och skapa grytlappar... :D

Men så här ser mina rutor ut så här långt på ett ungefär. Jag ville ha en pläd utan för mycket röra men ändå inte tråkig utan som livar upp, funderade på olika grå toner men det kändes lite tråkigt tyvärr för det är så vackert annars när jag sett sådana som andra gjort. Det var ju svårt att välja färger men jag blev så nöjd på spinneriet redan och nu när jag ser rutorna så här så är det bara så rätt för mig. Kommer ha glädje av pläden länge.... både nu medan jag gör den och längre fram. Virkar i 2-trådig ull med virknål 4,5 för att få den så luftig som jag bara kan... och inte heller för tung... Sneglade ju på det 3-trådiga men insåg att det blir för mycket bara... och så här långt är det rätt. :)


När jag väl bestämt hur rutorna skulle se ut efter lite provvirkning så köpte jag mer garn och en nystmaskin. Så coolt, var ännu smidigare, roligare och bättre än jag trodde! Helnöjd!



Grupperna på facebook med alla kreativa människor gör att jag ibland glider ut i drömmar om att kunna skapa allt på en gång samtidigt och risken är att man drar på sig en hoper UFO:n som ligger som dåliga samveten i en hög bara... så behärskar mig. Men ska prova att virka sådana här tofflor någon gång i vinter, det ser så skoj ut. UFO = unfinished objects, oavslutade objekt/projekt.


Sådana här tofflor virkade alltid farmor, det är nu ett år sen hon dog, 92 ½ år gammal!, och jag är extra glad att hon virkade en uppsättning gästtofflor åt mig då jag för några år sen hade en lägenhet med kallhyra och snålade på värmen rejält. Framför allt var gästerna glada över att slippa frysa om fötterna! :)


Solen har återvänt så mot balkongen här medan jag väntar på gäst och fika!

Inga kommentarer: