fredag 16 maj 2014

Dockor!

Sedan jag för länge sen gick på gymnasiet så har jag velat sy mig en Waldorf-docka. Alltså sen tidigt 80-tal ;) Än har det inte blivit av och jag vet inte varför... egentligen.

Steg 1 har tagits för att få inspiration - jag har startat en facebookgrupp som heter "Vi som syr dockor". Även om jag är intresserad av just Waldorfdockorna så är alla som vill skapa egna dockor välkomna!


Bilden är lånad från: Karin Neuschutz bok "Sy mjuka dockor"



Jag har en liten docka, mer ett naturväsen, som jag köpte på Hjo Slöjdmässa för ett antal år sen... upptäckte sist jag flyttade på henne att det verkligen ÄR så att hon lever på något vis för ett flygfä lättade från henne då... Hon har alltid lämnat skräp efter sig där hon stått eller legat... Vet inte om det går att få bort genom att lägga i frysen eller med något annat knep men just nu är hon i karantän ute på balkongen innesluten i en plastpåse. Otroligt synd för jag gillade henne verkligen. Komma tillbaka till säljaren efter flera år och säga att hon alltid skräpat lär knappast funka... Men trist är det. Jag trodde länge att det var de torkade pinnarna som ryggsäcken är gjord av som var anledningen till skräpandet... borde begripit bättre redan då.... :(

Och till sist - solen och värmen har återvänt till våren äntligen! Idag var det så skönt ute! Klockan 20.30 hade vi 22.3 grader på termometern som sitter i norrläget, fantastiskt!

Trevlig helg,
Marie


Edit:
Böcker jag har i ämnet:
Lek med mjuka dockor
Waldorfdockor
Sy mjuka dockor
...med flera ;)

2 kommentarer:

Helene B sa...

Men det är ju det som är meningen! Att bösa ner lite.. ;)

Livsresande sa...

Finns nog trevligare sätt att göra det på du ;)