torsdag 11 januari 2024

Långjäst vörtbröd

 


Igår kväll satte jag en deg lite sådär på en höft.

Ca 2 krm jäst för söta degar
Lite salt
0,5 dl brödsirap
2 dl Falcon julbrygd
3 dl ljummet vatten
0,5 dl rapsolja
2 tsk malda nejlikor
1 msk pomerans
Minns ej hur mycket mald ingefära 
Rågsiktsmjöl på en höft till lös deg
Degen ska bara blandas.

Degen fick jäsa under plastfilm i bunken ca 12 timmar.
Satte på ugnen på 250 grader, vanlig värme, på morgonen.
Hällde ut degen på mjölat bakbord och knådade samman lätt 
tills den inte var fullt så kladdig. 
Formade till ett runt bröd och lade den i mjölad jäskorg.
Den jäste i 2 timmar men hade behövt lite till då den sprack mycket 
snabbt i ugnen. Det var nog för kallt i köket på natten under första jäsningen.

Jag hällde över degen från jäskorgen till ett bakplåtspapper på brödspaden och hävde över det på bakstenen i ugnen i 250 gr som jag drog ner till 200 gr. 30 min sen in med stektermometern och satte larmet på 96 grader. 98 grader är nog optimalt men de sista graderna går så fort så jag sätter alltid termometern lite lägre. Jag glömde att det inte var varmluft på i ugnen så gräddade i mitten av den.... därav extra mörk färg. 

Då jag provsmakade brödet som ljummet smakade det mycket pomerans, senare var det otroligt gott. Det enda jag saknade var russinen men jag hade glömt lägga dem i blöt kvällen innan, det brukar inte vara gott med icke blötlagda russin i deg så hoppade över det denna gången. Roligt med ett så lyckat test-bak av vörtbröd! Jag bakade enligt Ernst ena recept tidigare men det blev rätt misslyckat tyvärr. 





Inga kommentarer: