söndag 14 januari 2024

Långjäsning av glutenfri deg

Eftersom jag även bakar glutenfritt ibland ville jag testa metoden med långjäsning på det också. Det gick strålande bra! Det var första gången jag använde Softbake, jag gjorde degen sent så tog inte fram vågen och vägde upp 10g utan chansade på att 2 tsk gör någon nytta. Jag har ingen aning om hur mycket 10 g softbake är men Google vet såklart. 1 msk Softbake är 9,6 gram. Så huruvida det gjorde någon nytta denna gång eller ej vet jag således inte.


3 krm jäst
0,5 dl sirap
0,3 dl rapsolja
2 tsk kummin
3/4 tsk salt
2 tsk softbake
Mixwell mörkt basmjöl till lös deg

Rör samman med slev till rätt lös deg, inte rinnande smet utan ändå en deg. Låt jäsa minst 8 timmar i rumstemperatur under plast/tallrik. Ta upp på mjölat bakbord, minst 2 dl mix. Knåda in till lagom fast deg - lite klibbig men inmjölad när den läggs i mjölad jäskorg. Jäs i 2-3 timmar. Ugn 250 gr i minst en timme före gräddning så ugnen är riktigt genomvarm. Jag använder baksten/pizzasten men plåt som får stå i ugnen går också bra. 

Vänd ur degen ur korgen på bakplåtspapper och för in på den varma stenen/plåten med hjälp av en spade eller skärbräda. Sänk värmen till 200 gr.

Grädda i 30 min och sätt in en termometer, låt brödet bli 98 grader.



Vila på galler. Vänta med att skära i det i minst en timme.







Inga kommentarer: