söndag 10 januari 2010

Vinterkyla och brödbak


Jag är en riktig nattuggla och med mängder av hosta just nu blir nätterna senare och senare så jag riktigt får skynda mig ut innan solen försvinner om dagarna! :-) Häromdagen var kameran borta dessutom... gick ej att finna någonstans. Som tur är räddade sonen situationen genom att förbarma sig över mor med mobilkameran... Tack! Och så fick jag ju sällskap på promenaden dessutom. :-)

Här är en del av platåberget Billingen i vinterskrud:


Ljuv utsikt över en liten del av fagra Skaraborg:



Ju kallare det blir ute, desto mer myser jag inne och får energi av solen. Och det lockar verkligen att gå ut! Provade att baka matbröd med mix igår, Ciabatta, men det var ingen höjdare... då måste man ju anstränga sig och TÄNKA medan man bakar.... Käre tid... Ok, brödet gick att äta.

Att baka surdegsbröd är jag jättesugen på. Önskar mig denna bok:

Bilden lånad från Paindemartin Martins egna blogg, läsvärd! Ja, alltså bloggen, boken sägs också vara jättebra!

Igår satte jag även en limpdeg och det blev bra det med... men skulle litat på känslan och instinkten att göra tre bröd istället för som det stod i receptet, fyra. Så de blev små... inget att fota direkt. Men går väl att äta ändå. Och hembakt är bäst! Mättar till skillnad från köpebrödet...

Och slutligen en bok från Järna:


Saltå kvarn säljer numera sitt fantastiska mjöl på påsar ute i butiker (i alla fall Coop) och så delar de med sig av sina underbara recept på bröd... Rekommenderar Barsjabrödet mest av dem alla!

Gott bröd på dig!
/Marie

2 kommentarer:

Inspirera Mera sa...

Här har du en till nattuggla :)

Svar:
Tack så mycket för gratulationen, vad gullig du är!
Kram Sandra

Viola sa...

Hoppas hostan blir bättre, hälsning från en annan hopplös nattuggla som alltid har så svårt att komma i säng och är sedan halvdan på dagen..rugguggla alltså..:) KRAM