söndag 31 januari 2010

Fortsatt kyla!



Kylan fortsätter i hela landet och gamla rekord väntas slås under den kommande veckan... Läs mer här! Bilden hittad och lånad på svt.se

Ju kallare det är ute desto mer gillar jag värmen inne och längtar efter att baka och ha ugnen igång :) Just nu försöker jag mig på att baka med surdeg... har gjort en surgrund som ser väldigt bra ut... Försöker följa Jan Hedhs beskrivningar från boken "Bröd" som stått så länge i bokhyllan... har dragit mig för det för han har ganska krångliga recept och jag gillar det enkla och avskalade i stil med Jamie Oliver men bröden från Olof Viktors bageri i Glemminge i Skåne smakar ju gudomligt gott så lockas av att prova ändå... Min våg i köket är inte den bästa och väga upp 3 gram jäst... nåja... ny våg är på väg ska erkännas men här och nu gör jag det bästa av situationen och tänker att bakning till viss del ändå består av att höfta och baka på känsla... Jan Hedh skulle inte hålla med mig - det syns i boken! ;)



Fördegen satte jag igår innan jag skulle lägga mig och klockan var alldeles för mycket... :-/ så jag läste receptet, vägde ingredienserna och täckte bunken med folie och gick och lade mig.... När jag idag kom in i köket låg boken uppslagen och bunken stod kvar... och fördegen som jag gjorde igår (poolish) matchade inte alls bilden i boken... Istället för smidig pannkaksmet har jag en degklump.... hå hå ja ja. Nåja, har nu tillsatt lite vatten och struntar i om det inte ser likadant ut... troligen blir det ett ätbart bröd ändå. Och mallig över surdegen som ser väldigt frisk ut är jag... än så länge. Ytterligare rapport kommer... :)

En bra brödbok med många grundrecept för bröd är ICA-förlagets gamla klassiker "Baka matbröd" som jag använt väldigt mycket genom åren. Wenche Frolichs bok "Bröd" innehåller moderna recept som ciabatta, nan, focaccia med mera... en jättehärlig bok! "Västgötamat" hittade jag häromdagen på loppis - recept blandade med berättelser om vardagslivet på gårdar i Västergötland, mycket trevlig. "Bildbröd, festbröd, julbröd" är så charmig med tecknade bilder om hur man bakar dekorativa bröd... ett loppisfynd för länge sen.

Nåja, det var några tankar härifrån, god söndag och ha en fin ny vecka med start i morgon - i kylan! ;)
Marie

1 kommentar:

Viola sa...

Ser med spänning fram emot resultatet...har gått och grunnat ett tag på att sätta igång och baka matbröd...var så länge sedan..och härligt att höra att man sätter sina avtryck, du är inte den första som skriver detta, inte underligt att ni blir hjärntvättade utav att besöka mig....:0) smakade brödet got??? KRAM