måndag 1 februari 2010

Surdegsbak


Igår var det stora surdegsbrödbakardagen här. Under förra veckan vårdade jag mitt första försök till surdegsgrund och vad jag kan se var det framgångsrikt. :) Dock är jag inte alls förtjust i Jan Hedhs bok Bröd för den är för teknisk för mig. Men har jag nu köpt boken på efter-rea förra året och nästa rea snart kommer så MÅSTE jag ju bara göra ett försök... hur ska jag annars motivera nya bokinköp den 25 februari??? ;)

Så här såg surdegen ut på dag 5, skålen till vänster:

Den andra geggan var den poolish jag satte kvällen innan... På svenska kallar vi det Fördeg. Dock funkar inte min våg något vidare så degen var ingen pannkakssmet så jag tillsatte lite vatten helt enkelt ett par timmar före baket...

Lite av grundsurdegen, hela fördegen och lite andra ingredienser såg ut så här i degmaskinen... för övrigt ett annonsfynd för ca 20 år sen för 150:-, ny packning till skålen och alltid fungerat strålande så oj så glad jag är i den! Helt nyligen fick jag tag på passertillsatsen också - på loppis! Jippie - i sommar blir det äppelmos för fulla maskiner!


Lätt oljad plastbytta med lock... pyttsan. En tager vad en haver. Så här gjorde jag...


Efter evigheters jäsande, 2x60 min, sen ytterligare 75 min... nästan en timmes bakande i ugnen så blev bröden så här:

Helt okej för första försöket... tittar du noga ser du att jag försökt stila till bröden med mönster enligt temat en tager vad en haver... mjölade in ett par virkade dukar och fick mycket mindre mönster än förväntat... Eftersom jag tidigare inte bakat surdegsbröd så är jag jättenöjd! Istället för att spruta in vatten i ugnen med blomspruta med jämna mellanrum så gjorde jag som Martin föreslår i sin blogg: ta en ugnsform du inte är rädd om och släng i några isbitar när du sätter in bröden... Så enkelt! Mycket bra knep för bröden fick fantastiskt hård och god skorpa. De är inte så höga men strunt samma... Gott, hembakt bröd som mättar... behöver inte ens pålägg! Fantastiskt!

Till detta en skål med hemgjord björnbärskräm... men eftersom det roliga med att baka försvann så satte jag även en snabb vetedeg och slängde ihop några pizzabullar:


Så mumsigt det blev! Ja... jag hann ju inte ta kort när de var färdiga förstås... så de såg ut så här före jäsning! *fniss*

God kväll!
Marie

1 kommentar:

Anonym sa...

Så roligt det är att följa din badrumsrenovering och brödbak. Hade jag kunnat hade jag pilat över på fika.

//Marie