fredag 5 februari 2010

Apelsinsaft och Barsjabröd


Äntligen kan jag se något igen, orkar stå på benen, genomförkyld som jag varit sista dygnen har inget varit speciellt skoj att göra. Men idag lite mer energi och mindre rinnande näsa och doktor H som ordinerade fortsatt vila inomhus... Men lite måste jag ju ta mig för liksom... det blir så långtråkigt för tredje dagen i rad annars.... Och kära sonen handlade på hemväg från skolan, så skönt! :)


Jag har kommit på att surdegsbröd passar bra att baka när man är väldigt trött och inte orkar göra så mycket åt gången för man gör så lite i taget. Igår blandade jag lite surdeg med rågmjöl och vatten och det har jäst över natten. Idag blandade jag den grunden med övriga ingredienser, bland annat kummin som luktar så gott. Saltå Kvarn bakar så gott bröd och delar ju numera med sig av sina recept i sin fina bok som jag tidigare 'gjort reklam' för. Jag har inte ännu boken men däremot hittade jag favoritbrödets recept på deras hemsida - vilken lycka! Barsjabröd!

Vad jag inte har kunnat lista ut när det gäller bakning med surdeg är hur sjutton man flyttar sina jästa bröd från jäskorgen till plåten utan att de sjunker ihop... så jag får leva med platta bröd tills detta är utlistat... alternativt tills jag gett upp den biten och skaffat lämpliga bakformar istället.




Tyvärr hittade jag inte mitt recept på apelsinsaft så som jag gjorde den förr men hittade detta på ica.se som verkar ganska likt... dock insåg jag medan jag höll på med apelsinerna att jag tror att det även ska tillsättas en citron... men det fick gå bra ändå för någon sådan hade jag inte hemma.

1 kg apelsiner
3 tsk citronsyra
10 dl strösocker
5 dl vatten

Tvätta och borsta apelsinerna noga, ekologiska apelsiner vore ju drömmen att använda självklart!
Skala dem tunt med potatisskalare. Jag river dock skalen på vanligt rivjärn för vill absolut inte få med vitt på skalet för då riskerar jag få besk saft! Men var tvungen att prova hur tunna bitar av skalet man kan få av med en skalare... Alldeles för pyssligt för min del.


Lägg skalen i en skål med citronsyra och socker. Häll över kokande vatten, rör tills sockret löst sig. (glömde fota detta :)

Låt lagen kallna och sila bort skalen.
Tillsätt juicen från apelsinerna och blanda!

I receptet ska man först skala apelsinerna men jag gör tvärtom, vis av erfarenheten! :) Apelsinhalvorna blir nämligen jättehala och jobbiga att pressa saften ur annars... så jag börjar med att pressa ur saften ur apelsinhalvorna, sen river jag det av skalet jag vill ha - det yttersta skiktet enbart.

Nåja, så här ser saften ut strax innan jag häller den på flaskor! Smakar väldigt gott men det är ännu godare tidigare på apelsinsäsongen när skalen är tunnare... och om man tillsätter en citron... Men mums ändå! :)

Allt från mig idag, trevlig helg!
Marie

3 kommentarer:

Butik Östergården sa...

Hej Marie!
Tack för besöket hos mig.
Vilken trevlig blogg du har! Har kikat runt en bra stund nu. Så mycket tipps du ger om bra böcker och recept. Har skrivit ut receptet på surbrödet fårn Saltå kvarn verkar gott. Man tröttnar på det man kör med jämt. Nu skall jag prova det där surbrödet.

Ha en fin helg!
Kram Helen

Vitt för själen sa...

Go´kväll!
Tack för fin kommentar hos mej :)
Du det där surdegsbrödet har jag tänkt prova..ser riktigt mumsigt ut. Må så gott /Sophia

Unknown sa...

Hej!
Kul att du kikade in hos mig, alltid roligt när man får nya bekantskaper. Vad gott och fint brödet ser ut. Jag bakade mycket matbröd förr när jag var mammaledig men tyvärr blir det allt för ofta jag köper i ICA affären.
Ha en fortsatt skön helg Kram Anna