lördag 17 juli 2010

Regn, regn och åter regn

Efter sol kommer regn... så sant så sant. Vet inte vilket som är värst - 34 gradig värme eller regnskur på regnskur... Igår regnade det nog bra några droppar ska erkännas men idag efter en solig morgon brakade det åter loss med regn massor av regn... skur på skur...


Nåja, LAGOM är BÄST, så det så. Härmed önskar jag mig alltså 25 grader varmt och solsken och ljumma vindar... snälla vädergudar lyssna på en gång tack! :)

Igår provade jag för första gången att baka pizza med surdeg som jäsmedel... Oj, så otroligt god pizza det blev! Mycket mer smakrik trots ganska lite fyllning. Fantastiskt! Kommer att upprepas. Tänkte jag skulle fota in i ugnen men gjorde inte mer än så. Tyvärr.

Gjorde så här på ett ungefär:
100 g surdeg, rågmjöl, olivolja, vetemjöl, salt. Blandade och fick stå ca 6 tim på köksbänken och bubbla upp. Degen blev för lös så tillsatte mer vetemjöl tills det blev hanterbar deg. Bakade ut på bakplåtspapper. Tillsatte den otroligt goda tomatsåsen jag fixat mitt på dagen, riven ost från frysen, skivad mozarella och oregano. In i 275 grader varm ugn på varm plåt och hej vad osten smälte samman fort. Klart på 8-9 minuter, trodde det skulle ta 15 min minst. Ack så gott! Gästen som kom senare på kvällen utbrast spontant: Oj, vilken god pizza! Godkänt med andra ord! :) Även av mig, absolut en höjdare!

Nu har mörkret lagt sig totalt här tyvärr... kl 13 på eftermiddagen. Usch. Får ta en god bok och lägga mig och läsa. Sämre än så kan man ha det. Faktiskt.

5 kommentarer:

decareis sa...

Tradução de Português para Sueco Mostrar romanização
Tja, som jag hade svårt att förklara. Historien är lång och Google översättaren vet inte om du kan vara trogen!
Men lova mig en dag efter arbetet och, för nu kan jag säga att jag såg henne i en annan blogg som jag började följa.
Är du Crafter? Dessa bitar är din? Allt är mycket vackert!
congrats! Jag vill se vackra saker.

Maud sa...

Låter som en god pizza...
Vacker header du har lagt in...så underbart med dessa ljuvliga blommor...
Ha det gott i den ljuvliga sommaren...
Kram Maud

Viola sa...

Vi hade samma väder i lördags men idag har det var blå himmel och 30 grader, men här går det an...är äntligen i vattenhålet igen, roligt att höra av dig, kram

decareis sa...

Excuse the delay in responding.
Lack of time
There do not speak English, a shame for me.
But anyway I loved your blogg, I can suggest to a friend?
I'll be missing two weeks.
Kisses Hello!

Livsresande sa...

@decareis: Thanks for visiting my blog once more. Please copy the address and send to your friend - I think that's the easiest way linkning to it. Thanks!