lördag 24 juli 2010

Bakning i sommarpaus

Efter en vecka med bättre väder var det idag faktiskt nästan kallt när jag vaknade.... burr! :) Men en dag för vila på annat sätt. Kompisen i halland tyckte det var svalt hos henne med deras 25 grader och vi har 16.... så allt är relativt. :)

Men sugen på att baka surdegsknäcke - det blev jag i kylan idag. Om värmen har tagit semester några dagar finns det utrymme för värme inomhus. Av okänd anledning har jag aldrig bakat knäckebröd tidigare men idag blev det så äntligen av...


Egentligen skulle jag satt degen igår kväll men efter 6-7 tim idag tyckte jag den såg ut att vara möjlig att baka med så värt ett försök. Degen räckte till fyra omgångar stora degplattor, jag valde att baka ut degen med kruskavel (från loppis 10:-) och det gick jättebra.


Efter utkavling penslas degen med vatten och därtill väljer man smaksättningen... jag älskar kummin så det blev det och flingsalt här.


Efter gräddningen - det vita är flingsalt... sen kom jag på att det gick att smula sönder det lite. Och rågmjöl förstås. :) Brödspade inköpt på loppis för en tia den också. :-)



En liten hög med knäcke som väntar på att svalna och läggas i burkar medan sista omgången gräddas... måste fungera utmärkt som gå-bort-present! De vita bitarna till höger är naturella och kavlade i lite mer rågmjöl än de övriga.

Recept finns hos Martin! Jag valde dock bort honungen när jag bakade.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tankeöverföring! En väninna och jag bakade knäckebröd i förra veckan, i värmen. Chiliknäcke och det mer traditionella hälsingeknäcket blev det. Gott båda två så det blir säkert repris. Anis och fänkål strödde jag på hälsingeknäcket. Kommer snart rapport på bloggen om detta.
//Marie