tisdag 9 juli 2019

Surdegsbakning igen

Ett utkast till ett inlägg som blev bortglömt - ända från februari till juli.... Hoppsan! :)

För nio år sen bakade jag mycket med surdeg. För en tid sen återupptog jag bakningen igen! Det är så roligt! Medan jag väntade på att surdegsstarten skulle vara färdig hittade jag via boken Enklare bröd, långjäsning av degar. För mig ett fantastiskt befriande sätt att baka på!

Jag sätter fördegen på förmiddagen, gör degen på kvällen och bakar ut den på morgonen. Ett par timmar senare bakar / gräddar jag den i ugnen.

Så befriande att ha hittat tider som passar mig. Jag har degen framme på köksbänken hela tiden, går det så går det resonerade jag.. och det gick! Över förväntan!


En bubblande surdeg


På jäsning

I ugnen


Ett färdigt bröd 



Inga kommentarer: