måndag 21 december 2009

Julförberedelser...

Äkta decemberväder - vilken kyla, så mycket snö och så härligt! Roligare om man bor i stuga på landet ibland men det har sina poänger med lägenhet i stan också... slipper skotta snö dessa dagar :-)

Magra tomtar inhandlade på loppisen som nu säljer julgrejer för halva priset... dessa var från någon butik som snällt skänkt lite grejer.

Tomtelyktan i hallen - så fin som upplyst!

Svarta äckliga kakelfogar som aldrig blir rena hur man än bär sig åt... Mirakelpennan från Clas Ohlson fixar till situationen - underbart!

Har bakat lite kakor idag... kalkonen ligger på upptining... och min julklapp tjuvöppnades idag - tyckte morteln såg bra ut på Clas Ohlson redan första gången jag såg den... och igår slog jag till på extrapris. Provades idag - sicken bra grej! Har en kvarn till kardemummakärnor men var tvungen att prova att mala några kärnor - de är så väldigt hårda och brukar hoppa iväg (därav mitt val av att använda kvarn numera). Det fungerade utmärkt! Vilken favvopryl detta kommer att bli - så snygg så den kommer att få stå framme dessutom!

Rågsiktskakorna som till slut blev till bröd... brukar inte misslyckas med matbrödsdegar men idag var det nästan hopplöst att få den att jäsa... men det funkade till sist. Måste haft gammal torrjäst - hade köpt för lite vanlig jäst så en tar vad en haver... Gott blev det dock ändå :-)

God Jul på dig!

Lev lugnt!
/Marie


1 kommentar:

Anonym sa...

Vad gott allt ser ut som du har bakat Marie! Mest av allt gläder jag mig åt att vi har funnit ett nytt sätt att hålla kontakten och ta del av varandras liv.