onsdag 16 december 2009

Tekaksbak

Efter funderingarna kring receptet häromdagen så löste det sig till sist. Att baka innebär att använda lite fantasi och känsla och matbröd är ganska svårt att misslyckas med. Jag brukar baka två andra slags tekakor med lyckat resultat i vanliga fall men vill nu göra Maggans jultekakor av nostalgiska skäl.

Jag beslutade att blötlägga havregrynen i vatten, det stod nämligen inte i vad och hur mycket i recpeptet... men hällde i lite vatten, lite lagom så att havregrynen skulle kunna suga upp dem... ren chanstagning med andra ord.

Receptet är detta:

1 kg havregryn läggs i blöt över natten

Dagen efter blandar man följande med havregrynen:
1 paket jäst
1 tsk salt
4 msk socker
500 g smör
½ liter mjölk

Sen tillsätter man 3 tsk hjorthornsalt och 1 påse vetemjöl.

Degen ska jäsas, kavlas ut och man tar ut runda kakor med ett mått.
Jäser brödkakorna och gräddar sen 10 minuter i 225 grader varm ugn.

Tekakorna blev jättegoda och är framför allt mumsiga till julskinkan!
Och jag måste väl ha gjort ganska rätt ändå för det blev mindre än 1 dl vetemjöl kvar... :-)

Må gott,
Marie

2 kommentarer:

Viola sa...

Dom där såg verkligen aptitretande ut, ska ta och skriv ut ditt recept, går ju inte att baka med 4 st brutna revben..men längre fram så..önskar en skön kväll, kram

Efwa - Medea sa...

De blev ju jättefina. Mumisigt! Tror jag kan gissa var i Skaraborg du bor. Är själv Skaraborgare på drift. Just nu sitter jag vid Vätterns södra ände. Men som du nog vet bor jag annars i Provence.