lördag 13 mars 2010

Glasbrukstur hemma

Idag åter en tur till Falköping - ostbuffé hos Falbygdens Ost i gott sällskap! ;) Och du M - du kommer att älska det stället! :)

Och tack till J för gott loppis-sällskap! På ena loppisen fanns det en Pisse-Barometer, Pisse-Nisse, Åskflaska med mera kära namn på denna barometer med 1700-tals anor. Har sett många på loppisar men nästan alla är väldigt "skadade" av kalkbeläggningar. Ättika och citronsyra kan nog råda bot på det men har inte velat chansa... Liksom lite svårt att få i en borste... typ... Idag dök det upp en helt ny i kartong som bara väntade på mig - för 40:-. Så glad jag blev för det! Fick sen se att de nya kostar 595:- på TomTits. Där finns det lite skrivet om barometern också om du är intresserad! :)

Medan jag letade bilder på barometern från Skruf hittade jag även Munskänken på bild som jag sen många år har hemma - klar favoritkanna att ställa fram på bordet vid speciella tillfällen :) Undrar om det inte bor en samlare av pallar och kannor i mig egentligen... :-/

Nedanstående kanna har jag dock aldrig sett tidigare och förälskelsen blev ju total vid första ögonkastet! :) RainMan får bli nästa glaspryl att inhandla till hemmet nästa gång det blir en tur i glasriket Småland. Så otroligt charmig sak! Nästan synd jag inte är vindrickare.... :-) Men bara nästan.

Ja... så av en liten barometer blev det en hel resa genom glasriket - hemma vid datorn!

Glad söndag på dig!
Marie

1 kommentar:

Anonym sa...

Mmmmmmmmmmmmmm låter så gott. Gissar att det var en massa olika ostar. Det skulle vara svårt för mig att nämna en favoritost, tycker om så många olika och variationen är det bästa.

//Marie