fredag 27 augusti 2010

Bakning

I lördags hade jag värsta bakar-rycket. Det började med att jag tog reda på surdegen jag påbörjat kvällen innan.... tyckte det var trevligt att baka så satte en deg för rågsiktskakor därefter.... Nja... det här gick ju bra tänkte jag... började bli lite hungrig och kom att tänka på pizza... Ja... men då gör jag en vetedeg. Maskinen var redan kladdig och bara fylla på igen med ingredienser. Så sagt och gjort. Hade en del mjölrester så hade i vad jag hade kvar i påsarna och fyllde sen på med vetemjöl. En fjärdedel gick till pizzan som bakades ut och fick jäsa... de andra tre delarna blev till varsin rund limpa. Alla bröd fick godkänt i tisdags av mina sex besökare så det var lite extra skoj... Man får passa på när rycken kommer onekligen! :) Tyvärr tog jag inte ett enda foto... men bröd har ni sett förr.... och här kommer annat bröd:



Saltå kvarn har öppnat butik i Stockholm!


De säljer även jäskorgar där... gissa vem som blev sugen... :)


Spana in alla fina bilder på deras blogg: http://saltakvarn.wordpress.com/

Så coolt! :)

2 kommentarer:

Maud sa...

Härliga bilder och man riktigt känner doften av nybakat bröd...
Ha det gott Gonatt/Ktam Maud

Anonym sa...

Hej Marie!
Vad kul att du hittat till min blogg.
Din blogg har jag nu lagt till i mina favoriter, för här fanns mycket som intresserar mig.

Ha det gott//Eva
"minaquiltar"