onsdag 29 september 2010

Märklig kaka


Det här inlägget är ej reklam för kakan Oreo utan en protest EMOT den. Lite dubbelt blir det eftersom uppmärksamheten automatiskt ger reklam. Tanken var att jag skulle blogga vidare om möbeldagarna i Tibro egentligen men det får bli nästa inlägg det!

Sommaren lång har reklamen för denna kaka löjliggjort hela reklambranschen även om en enstaka film naturligtvis inte kan utmärka hela branschen, det fattar även jag.

Idag stod tv:n på mitt på dagen då dagen varit en välbehövlig vilodag och Tyra Banks Show började. Programmet handlade om fördomar så istället för att slå av tv:n började jag lyssna. Hela publiken satt med stora lappar med ord på frampå tröjorna så upplägget var faktiskt rätt intressant. Och till slut blev det en tjej där ordet "Oreo" stod mitt frampå bröstet.

Hon blir kallad som kakan på tv hann jag tänka....! Och så visar det sig att färgade människor som är välutbildade kan bli kallade för Oreo av andra färgade för det betyder: SVART PÅ UTSIDAN OCH VIT PÅ INSIDAN i dagligt tal. Och används som ett skällsord om jag förstod det hela rätt.

Fy för OREO med andra ord. Har aldrig köpt kakan i fråga och tänker så aldrig göra heller. Jag ser INTE det lustiga i detta alls.

Inga kommentarer: